فضاهای اختصاص یافته به نمایش یکی از مهمترین فضاهای عمومی در شهرهای یونان
باستان بود. این بناها هم کارکرد آیینی داشته و هم اجتماعی در مورد نمایش
نظریه هایی متفاوت وجود دارد. ولی عقیده ی کلی بر این است که به وجود آمدنش
جنبه ای مذهبی داشته و آن مربوط می شود به خواندن آوازهای دسته جمعی در
مراسم مذهبی. نمایش در یونان باستان، عبادت محسوب می شد، منتها عبادت
خدایانی که طالب به کار افتادن عقل بشر بودند و نه صرفاً تکرار اعمال عبادی
سنتی، از اینها مهمتر نمایش وسیله ای بوده است برای ایجاد وحدت میان مردم
شهر، عاملی برای وفاداری آنان به نهادهای جدیدی جامعه ی دولت شهری.
از تئاترهای یونان می توان نام دو تئاتر افسوس (Ephesos) و اپیداؤروس
(Epidauros) را بر شمرد که هر یک گنجایش 20 هزار نفر تماشاگر را داشتند.
البته آمفی تئاتر دلفی (Delphi) نیز با گنجایش 5 هزار نفر پر آوازه بوده
است. عناصر و فرم معماری تئاترهای یونان باستان عمدتاً ثابت بود، و متناسب
با موقعیت قرارگیری آن در محل معماری آن خود را با سایت هماهنگ می نمود. در
میان تئاتر های یونان باستان اپیداؤروس به طراحی پولوکلیتوس (polykleitos)
بیش از سایر تئاترها از گزند ایام مصون مانده است.
معماران و باستان شناسان معروف جهان به اتفاق تئاتر اپیداؤروس را زیباترین
و متناسب ترین بنایی می دانند که برای این منظور در یونان ساخته شده است.
آن چه که این تئاتر را نسبت به سایر تئاترهای یونانی بارز می کند، می توان
چنین بر شمرد: این بنا در دامنه ی کوه و با سنگ چندان بزرگ ساخته شده که
گنجایش پذیرش 14 تا 20 هزار تماشاگر را داشته است. تاریخ بنای این تئاتر به
اواسط قرن چهارم پیش از میلاد می رسد. قطر دایره ی صحنه ی نمایش آن 3/20
متر است و در مرکز آن قطعه سنگی قرار گرفته که در واقع نمایان گر قبله ی
بازیگران به هنگام انجام آیین قربانی و نیز تشریفات مذهبی بوده است.
تماشاگران پیرامون این دایره که به صورت پلکانی رفیع ساخته شده بود جای می
گرفتند. برای آشنایی بیش تر با این تئاتر سایر ویژگی های آن را بر می
شماریم. در تئاتر اپیداؤروس 55 ردیف پله ی سنگی ساخته شده است که به دو بخش
افقی تقسیم می شوند. در بخش پایینی 12 و در بالایی 22 ردیف پله بنا شده
است. در حد فاصل این دو بخش نیز راهرویی نسبتاً پهن ساخته شده که رفت و آمد
تماشاگران به درون تالار نمایش را آسان می کرده است. ارتفاع سکوهای بخش
پایین 10 سانتی متر کوتاه تر از سکوهای قسمت بالایی گرفته شده است تا بدین
ترتیب تماشاگران ردیف های بالاتر صحنه را بهتر ببینند. پایین پله ها، مخصوص
اعیان و اشراف بوده است. از آنجا که سکوهای ردیف های بالا مرتفع ترند.
تماشاگر را بر صحنه ی نمایش مسلط تر می کنند تا هنرنمایی بازیگران را بهتر
ببینند. اگر ادعا کنیم مطلوب بودن شرایط آکوستیکی در این بنا نیز به همین
امر وابسته است. چندان بی راه نگفته ایم. در میان این سکوهای سنگی نیز از
پایین به بالا راهروهایی برای عبور تماشاگران در نظر گرفته شده است. در
مقابل بخش مرکزی جایگاه تماشاگران به فاصله ی کمی از صحنه ی نمایش پایه ها
و پی عمارتی که در واقع نمای صحنه محسوب می شده، تقریباً محفوظ مانده که
هنوز هم پا بر جاست. این بخش عبارت است از ستون ها درگاه ها و کتیبه هایی
که بازیگر بر بام آن بازی می کرده اند و آن را لژ (Loge) می نامیدند.